Blij met jezelf: je assertieve kracht

//Blij met jezelf: je assertieve kracht

Blij met jezelf (deel 3): je assertieve kracht

Blij zijn met jezelf bestaat uit een reeks van een aantal blogs. Het helpt je om blijer, krachtiger en zelfverzekerder in het leven te staan. Deel 3 van “Blij met jezelf” bestaat uit: je assertieve kracht.

Je assertieve kracht

Met klotsende oksels en zweet in je handen verlaat je de kamer. Je had je mening willen geven, maar je deed dat niet. Je ademhaling hoog in je borstkas en met angst voor ademtekort heb je gekozen om stil te zijn en niet op te vallen. Achteraf wil je wel erop terugkomen, maar je weet niet precies hoe.

Iedereen heeft een soort van assertieve kracht in zichzelf, ook jij hebt dat. Je assertieve kracht maakt dat je opkomt voor wat je wilt en vindt. Je assertieve kracht begeleidt je om in lastige situaties op te treden en grenzen te stellen. Het begeleidt je om je omgeving aan te spreken op de eerder gemaakte afspraken en geeft je de kracht zelf aangesproken te worden.

Wat is assertiviteit?

Assertiviteit is een stemming waarin je in staat bent om op een kalme en effectieve manier voor jezelf op te komen. Een stemming waarin je je eigen behoeften, wensen en gevoel kunt uiten met behoud van de relatie met jezelf en de ander. Assertiviteit is een stemming die je in jezelf hebt en kunt oproepen wanneer jij dat nodig hebt.  Eenmaal in een assertieve stemming hervind je je zelfvertrouwen, waardoor een open communicatie zonder angst mogelijk wordt. Je geeft je gezonde grenzen aan en herkent de grenzen van de ander. Je wordt gezien en gehoord en voelt je gewaardeerd.

Handige tips

Hieronder handige tips om makkelijker in een assertieve stemming te geraken:

  • Bedenk van tevoren wat je eigen grenzen zijn. Maak een kader voor jezelf waarin je wilt functioneren en deel dat met je omgeving
  • Communiceer in de ik-vorm, vermijd de ‘jij’, want daarmee val je niemand aan
  • Geef weer wat je zintuigen concreet waarnemen en maak geen aannames (ik zie dat er.., ik hoor dat.., ik voel mij hierbij…)
  • Als je wordt aangesproken op je eigen gedrag:
    • luister aandachtig
    • schiet niet in de verdediging
    • ga niet in de tegenaanval
    • informeer naar concrete voorbeelden
    • beslis op een later moment wat je met het gezegde wilt doen
  • Wees concreet en gebruik geen vage termen als “misschien” en “liever niet”
  • Geef een reden wat maakt dat je zegt wat je zegt
  • Houd wat je te zeggen hebt kort en simpel
  • Focus op het communicatieproces en niet op de uitkomst ervan.

Blij met je assertieve zelf

Een assertieve stemming in jezelf is te herkennen en op te roepen wanneer dat nodig is. Het vereist wel enig kennis van zaken en oefening. Ik begeleid je hierin, want ook jij kunt meer dan dat je dagelijks laat zien. Deel je ervaringen hieromtrent met mij. Heb je vragen? Je kunt mij ook mailen of bellen. Wil je meer weten over onze assertiviteitstrainingen? Klik hier voor meer informatie of om je aan te melden.

En vergeet niet,

Wees blij met jezelf!
Hartelijke groet, Vace

Hebben mijn tips je geholpen en wil je meer tips? Stuur mij een e-mail! info@actmaatwerktraining.nl.
Volg je mij al op Facebook? Kijk op www.facebook.com/actmaatwerktraining

24 januari 2018|Algemeen|
ACT Maatwerk Training maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken, geeft u aan akkoord te gaan met onze privacyverklaring. AKKOORD