Blij met jezelf: 7 tips! Ontdek je assertieve kracht!

//Blij met jezelf: 7 tips! Ontdek je assertieve kracht!

Blij met jezelf (deel 6): 7 tips! Ontdek je assertieve kracht!

Blij zijn met jezelf bestaat uit een reeks van een aantal blogs. Het helpt je om blijer, krachtiger en zelfverzekerder in het leven te staan. Deel 6 van “Blij met jezelf” bestaat uit: 7 tips! Ontdek je assertieve kracht!

Handige tips 

  1. Geef alleen je mening als erom gevraagd wordt: meng jezelf niet ongevraagd in een gesprek van anderen, blijf weg van geroddel
  2. Houd wat je te zeggen hebt kort en simpel: wees concreet en gebruik geen vage termen als “misschien” en “liever niet”
  3. Bedenk van tevoren wat je eigen grenzen zijn en vertel dat aan je omgeving: wees niet grenzeloos, houd rekening met je eigen grenzen en de grenzen van de ander
  4. Communiceer in de Ik-vorm, vermijd de “Jij”, want daarmee val je iemand aan: doe geen aannames bij gebrek aan informatie, maar luister goed en vraag door
  5. Zie het licht in de ander, maak onderscheid in de persoon en zijn gedrag: weet dat er achter ieder gedrag een positieve intentie zit. Een persoon is meer dan zijn gedrag alleen
  6. Kom zelf in beweging, wees proactief: wees alert, houdt het effect van wat je zelf veroorzaakt voor ogen
  7. Vergroot je eigen cirkel van invloed: ontwikkel jezelf verder, want de toename van eigen invloed gaat gepaard met zelfontplooiing.

Je assertieve kracht

Gun jezelf en je naaste een stuk ontwikkeling, sta jezelf toe de innerlijke assertieve kracht te ontdekken. Iedereen heeft een soort van assertieve kracht in zichzelf, ook jij hebt dat. Je assertieve kracht maakt dat je opkomt voor wat je wilt en vindt. Je assertieve kracht begeleidt je om in lastige situaties op te treden en grenzen te stellen. Het begeleidt je om je omgeving aan te spreken op de eerder gemaakte afspraken en geeft je de kracht zelf aangesproken te worden.

Wat is assertiviteit?

Assertiviteit is een stemming waarin je in staat bent om op een kalme en effectieve manier voor jezelf op te komen. Een stemming waarin je je eigen behoeften, wensen en gevoel kunt uiten met behoud van de relatie met jezelf en de ander. Assertiviteit is een stemming die je in jezelf hebt en kunt oproepen wanneer jij dat nodig hebt. Eenmaal in een assertieve stemming hervind je je zelfvertrouwen, waardoor een open communicatie zonder angst mogelijk wordt. Je geeft je gezonde grenzen aan en herkent de grenzen van de ander. Je wordt gezien en gehoord en voelt je gewaardeerd.

Blij met je assertieve zelf

Een assertieve stemming in jezelf is te herkennen en op te roepen wanneer dat nodig is. Het vereist wel enig kennis van zaken en oefening. Ik begeleid je hierin, want ook jij kunt meer dan dat je dagelijks laat zien. Deel je ervaringen hieromtrent met mij. Heb je vragen? Je kunt mij ook mailen of bellen.

En, vergeet niet,

Wees blij met jezelf!
Hartelijke groet, Vace.

Hebben mijn tips je geholpen en wil je meer tips? Stuur mij een e-mail! info@actmaatwerktraining.nl.
Volg je mij al op Facebook? Kijk op www.facebook.com/actmaatwerktraining

28 maart 2018|Algemeen|
ACT Maatwerk Training maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken, geeft u aan akkoord te gaan met onze privacyverklaring. AKKOORD